HTML

Türelmes Vendéglátók

Szakmai és emberi tapasztalatok a vendéglátás területén. Kevés panasz, vidám példák.

Friss topikok

Linkblog

Viszont nehezen tudom megérteni a bunkóságot, neveletlenséget.

2009.09.15. 18:45 Előzékeny felszolgáló

Bemutatkozás!

 

Budapesten tevékenykedő 34 éves felszolgáló vagyok. Amiért késztetést éreztem az írásra az a munkánk, szakmánk bemutatása mások felé, és hogy kiírjam magamból a munka közben szerzett élményeket, tapasztalatokat, hogy elmondjam mit szeretek ebben a szakmában és mi zavar munka közben.  Pár hete olvastam egy cikket egy hírportálon, ami a vendéglátást, és kicsit a felszolgálókat vette górcső alá. Meglehetősen negatív képet festett a magyar éttermekről az írás. A kommentek viszont nem kímélték a felszolgálókat. Ezt nem vitatom. Sajnálatosan elhanyagolható százalékban vannak szakmabeliek az étteremtulajdonosok között és, ezáltal a konyhában, vendégtérben is. Sokan gondolták pár éve jó befektetésnek az étterem nyitást, megint mások azt, hogy ők felszolgálók. Nagyjából ez az oka annak, hogy az elmúlt pár évben elég sok helyen megfordultam. Elég nehéz valakit komolyan venni, mint vezető, ha közben abszolút inkompetens.  Ebben viszont az a jó- mármint a vándorlásban -, hogy sokat tanulhattam szakmailag és emberileg egyaránt. Megtanultam a szakmai alázatot és az vendéglátás lényegét. Azt, hogy a vendégnek mindig igaza van. Ez 1000%. Ha valaki megtisztel azzal, hogy meglátogat, annak igyekszel mindenben a kedvére járni. Ő azért jött el hozzám, hogy jól érezze magát, és nincs jogom ezt gátolni, megakadályozni. Plusz még fizet is mindezért.

Viszont nehezen tudom megérteni a bunkóságot, neveletlenséget. A vendégnek nem kell előre köszönnie, ha belép egy étterembe. Az én dolgom, hogy köszöntsem Őt, amikor belép. Neki csak annyi dolga lenne, hogy fogadja a köszönésemet. Nem szeretem azt amikor – mintha láthatatlan lennék – belépve az étterembe szó nélkül elindulnak valamerre, Én azért vagyok ott, hogy segítsek Neki. Tíz esetből nyolcszor pár lépés után megtorpan, mert nem ismeri ki magát a helyen, és rájön, hogy segítségre van szüksége. Ezt már a belépéskor megkapta volna.

Ha a vendég tudja, hogy a kávét édesítőszerrel issza akkor praktikusabb a rendelésnél közölni a felszolgálóval. Nem etalon Magyarországon többféle cukor és 3-4 különböző márkájú édesítő szervírozása a kávé mellé. Ezzel megváratja magát, a pincér pedig esetleg beúszik egy felesleges séta miatt, ha nagyobb a pörgés.

Szerencsére a mostani munkahelyemen nagyon korrekt és hozzáértő főnökkel dolgozhatom. Ő az a fajta, aki igyekszik egy relatív külvárosi – Óbuda szélén – étteremben is minőségi nyersanyagokkal dolgozni.  A tejszínhab szifonban készül tejszínből és nem flakonos. A bélszín az bélszín és nem egyéb marhahús pácolva. Ha az étlapra kiírjuk, hogy szarvasragu vagy szent Jakab kagyló az garantáltan abból fog készülni. Ez az én munkámat is megkönnyíti, ugyanis nem kell hazudni a vendégnek, aki az étkezés után nekem is hálás lesz. És hát mi tagadás mi ebből élünk. Tehát kikérem magunknak – mint az étterem – a gyanúsítgatást. A minap egy kedves vendég az ételek frissessége és valódisága után érdeklődött. Kifejezetten vádaskodva kérdezte, hogy tényleg friss e a ropogós malaccsülök és valóban bélszín e a bélszín. Még soha nem láttam előtte az urat, tehát nem ismerhetett minket, de ha ennyire fél, akkor miért nem maradt otthon egy jó zsíros kenyérre. Viszont, ha már minket választott, akkor szerintem jár nekünk egy esély mielőtt lehord mindenféle kóklernek.

Egyébként bélszínt választott és kifejezetten jót evett, mint mondta.

Egy hasonló eset amikor egy hölgy szeretett volna enni egy jó steak-et. Az étterem tulajdonosa éppen bent volt és gondolta elkészíti az ételt. Azt el kell mondanom, hogy igazán jól főz, bár az állandó gyakorlat hiánya miatt kicsit tovább tart az elkészítési idő, viszont a végeredmény mindig etalon. Ám amikor a hölgy megette, és én megkérdeztem, hogy milyen volt az étel azt mondta, nagyon finom volt csak nem bélszínt kapott.

Hát ilyen és ehhez hasonló estek fordulnak elő a felszolgáló nézőpontjából.

Ezek teszik kicsit nehezebbé a munkánkat. Nekem a sokadik ilyen „incidens” után is kedvesen türelmese kell foglalkoznom a többi vendéggel.

Most hírtelen ennyit írtam, de sajnos-szerencsére van még „anyag” bőven. Később folytatom.

És érdekelnek a kollégák, illetve vendégek tapasztalatai, hozzászólásai.

Szép napot.

 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://turelmesvendeglatok.blog.hu/api/trackback/id/tr321384539

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Untold 2009.10.08. 18:49:07

A személyes tapasztalatim alapján azt mondhatom, hogy a vendégek tudnak még ennél rosszabbak is lenni, ha akarnak.
Frappánsan megfogalmazott szöveg, érdeklődve várom a folytatást!

Zita78 2010.02.06. 00:24:16

Én , mint vendég tudok hozzászólni a témához...én kifejezetten elvárom/szeretem, ha valahova belépek és köszönnek. Ha így történik, tudom, hogy jó helyen vagyok...ezt alap dolognak tartom. Az,ha a felszolgáló még kedves ,vicces és ezáltal még kellemessebé teszi a vacsorát az külön öröm. Olyan helyre pedig biztos visszamegyek illetve ajánlom, ahol odafigyelnek arra, ha gyerek van az asztalnál. Csak apróságnak tűnik, de nagy figyelmesség, ha kihozza a komplett szívószál kínálatot, hogy a kislányom tudjon belőle választani, és nem rontja el e kedvét egy feketével . Vagy nem kell külön megkérni, hogy hozzon egy gyerekszéket...hanem már az itallappal együtt hozza. Azokat a vendéglátosokat nem kedvelem akik azt gondolják, hogy csak egy bizonyos anyagi helyzetű ember mehet be az Ő éttermébe...

Én is kiváncsi vagyok a további történésekre!

bús szakmaszerető 2010.03.18. 17:12:50

Gratulálok a tömör és mégis velős reagálásodhoz de sajnos ezzel csak egy millimikro szakaszát mondtad el a rengeteg keserű problémának .Azért nekünk legalább tanitottak etikát ,dehát nem megsértve a VENDÉGET,nekünk mindig felkészültebbnek kell lennünk mint az álltalában elfogadott !!
süti beállítások módosítása